sobota, 7 listopada 2020

Lewak

Lewak, albo jak kto woli – main-gauche (fr. lewa dłoń) to dłuższy i cięższy kuzyn sztyletu, dzierżony przez szermierza, jak sama nazwa wskazuje, w lewej ręce (no chyba że nasz szermierz jest leworęczny i w lewej dłoni ma główny oręż, wtedy lewak trzyma w prawej), używany zarówno do parowania i blokowania ciosów, jak i do wykonywania okazyjnych ataków. Wprawny fechmistrz z jego użyciem jest w stanie rozbroić przeciwnika wyrywając z jego rąk broń, a czasem nawet złamać jej ostrze, dzięki masywnemu jelcowi, którego wąsy są zwykle wygięte w kierunku głowni.

 

Biegłość: broń żołnierska (rapier)

Obrażenia: 1k4 (kłute)

Właściwości: finezyjny (finnese), lekki (light)

Specjalne:

Rozbrojenie*. Postać atakująca lewakiem zamiast obrażeń może zadeklarować rozbrojenie przeciwnika. W takiej sytuacji wykonuje test sporny Siły (Atletyka) lub Zręczności (Akrobatyka). Przeciwnik walczący lekką bronią wykonuje test z utrudnieniem, a przeciwnik dzierżący ciężką broń – z ułatwieniem. W przypadku sukcesu broń znajdzie się pod nogami rozbrajającego, który może nią przydepnąć lub odkopnąć 10 stóp (3 m; 2 pola) w dowolnym kierunku (darmowa akcja).

Złamanie ostrza*. W przypadku trafienia krytycznego postać może zadeklarować złamanie ostrza przeciwnika zamiast zadania mu obrażeń. W takiej sytuacji postać musi wykonać energiczne szarpnięcie i test sporny Siły (Atletyka) lub Zręczności (Akrobatyka). W przypadku sukcesu broń przeciwnika zostanie zniszczona. Przeciwnik walczący lekką bronią wykonuje test z utrudnieniem, a przeciwnik dzierżący ciężką broń – z ułatwieniem. W przypadku porażki klinga przeciwnika wyślizgnie się z uchwytu i walka będzie kontynuowana.

Niemagiczną bronią można złamać inne niemagiczną ostrze, ale nie można wyrządzić szkody magicznej broni. Magiczna broń może zniszczyć inny magiczny oręż o takim samym lub mniejszym stopniu rzadkości, np. rzadka magiczna broń może zniszczyć inną rzadką magiczną broń albo powszechną lub niespotykaną magiczną broń, ale nie wyrządzi szkody bardzo rzadkiej lub legendarnej magicznej broni.

Parowanie. Postać z atutem Oburęczny (Dual Wielder), walcząc dwiema broniami, gdy korzysta z lewaka, uzyskuje premię +2 do Klasy Pancerza, zamiast +1.

 

* Przedmiotowe zasady dotyczą walki z przeciwnikiem uzbrojonym w jedną z następujących broni: glewia, miecz (krótki, długi, wielki), rapier, sejmitar, sierp lub sztylet.

Jeśli czujesz, że manewry Rozbrojenie i Złamanie Ostrza są zbyt potężne, usankcjonuj dostęp do nich posiadaniem przez postać atutu Oburęczny (Dual Wielder).

 

 

Fot. Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza