Tekst inspirowany poprzednim wpisem oraz nostalgią przywołaną notką o podwójnych broniach.
Piąta edycja Dungeons & Dragons wrzuciła wszystkie tarcze do jednego worka. Bez względu na wielkość, kształt i materiał, z którego są wykonane, zapewniają zawsze premię +2 do KP.
Mechanika D&D 4e była niewiele
bardziej różnorodna, ponieważ rozróżniała tylko lekką i ciężką tarczę (oddzielna
biegłość). Używanie lekkiej tarczy zapewniało mniejszą premię do KP (+1), ale
pozwalało nadal używać dłoni ręki, do której była przymocowana, natomiast
ciężka tarcza zapewniała nieco większą premię (+2), ale wykluczała
wykorzystanie dłoni ręki z tarczą.
Z kolei D&D 3e rozróżniało aż 4 rodzaje tarcz (nie licząc tarczy ze szpikulcami): puklerz, lekką tarczę, ciężką tarczę oraz pawęż. Co prawda materiał, z którego były wykonane nie wpływał na ich skuteczność (tj. premię do KP), ale rzutował na ich wartość i wagę (metalowe tarcze były cięższe i droższe). Należy również pamiętać o działaniu takich zaklęć jak wypaczenie drewna i rozgrzanie metalu oraz tym, że druid nie mógł korzystać z metalowych pancerzy.
W tej notce postaram się przysposobić je do realiów D&D 5e.
Puklerz (lekka)
Niewielka tarcza przyczepiana do przedramienia. Jest na tyle lekka, że można używać korzystając z niej broni półtoraręcznych (versatile) i mieć wolną rękę do wykonywania magicznych gestów (do zaklęć wymagających komponentu somatycznego) lub wyciągnięcia i przytrzymania jakiegoś niewielkiego przedmiotu (np. świętego symbolu). Zapewnia niewielką premię do KP lub pozwala parować ciosy w walce wręcz. Postać na początku walki określa, z której cechy broni będzie korzystać.
KP: +1
Parowanie (reakcja). Stworzenie, które widzi atakującego i używa puklerza może dodać premię +2 do KP przeciw jednemu atakowi wręcz, który trafiłby je.
Mała Tarcza (średnia)
Jest nieco większa i cięższa od puklerza, więc dłoni ręki, do której została przymocowana można tylko wykorzystać do wykonywania magicznych gestów (do zaklęć wymagających komponentu somatycznego). Zapewnia niewielką premię do KP i pozwala parować ciosy w walce wręcz.
KP: +1
Parowanie (reakcja). Stworzenie, które widzi atakującego i używa małej tarczy może dodać premię +2 do KP przeciw jednemu atakowi wręcz, który trafiłby je.
Duża tarcza (średnia)
Znaczenie większa i cięższa od puklerza i małej tarczy, dlatego nie można wykorzystywać jej nawet do wykonywania magicznych gestów i parowania ciosów, ale za to zapewnia większą premię do KP.
KP: +2
Pawęż (ciężka)
Z racji swoich gabarytów zapewnia dodatkową ochronę przed atakami dystansowymi bronią.
KP: +2
Osłona przed pociskami. Zapewnia dodatkową +2 premię do KP przeciw atakom dystansowym bronią.
Atuty
Mistrz puklerza (Zrę lub Sił 13)
Postać podczas używania puklerza lub małej tarczy dzięki temu atutowi uzyskuje następujące korzyści:
- zwiększ o 1 swoją Siłę lub Zręczność, maksymalnie do 20,
- premię +1 do rzutów obronnych na Siłę,
- po sparowaniu ciosu możesz wykonać atak bronią i następnie przesunąć się 1,5 m (5 stóp; 1 pole),
- możesz używając puklerza jednocześnie używać lekkiej (light) broni w tej samej ręce, ale wówczas nie możesz wybrać premii +1 do KP (automatycznie wybierasz Parowanie).
Mistrz pawęży (Sił lub Kon 13)
Postać podczas używania dużej tarczy lub pawęży, dzięki temu atutowi uzyskuje następujące korzyści:
- zwiększ o 1 swoją Siłę lub Kondycję, maksymalnie do 20,
- premię +1 do rzutów obronnych na Siłę,
- możesz zapewnić premię +1 do KP jednemu towarzyszowi znajdującemu się na polu obok postaci,
- możesz użyć akcji dodatkowej lub reakcji (jeśli atakujący przeciwnik spudłuje) do wykonania ataku tarczą zadającego 1k4 obrażeń obuchowych. Dodatkowo cel musi wykonać rzut obronny na Siłę o ST: 8 + premia z biegłości + premia z Siły lub Kondycji atakującego, albo zostanie powalony (prone). Dodatkowo jeśli postać posiada atut Mistrz Tarczy może odepchnąć przeciwnika o 1,5 m (5 stóp, 1 pole).
Zasady opcjonalne (domowe)
Tarcza nie wymaga osobnej biegłości, lecz w zależności od rodzaju, zdolność do posługiwania się nią jest uzyskiwana wraz z biegłością w określonym rodzaju pancerza:
- puklerz − lekki pancerz,
- mała tarcza i duża tarcza − średni pancerz,
- pawęż − ciężki pancerz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Co sądzisz o tej notce?