wtorek, 28 września 2021

Puklerz i pawęż 5e

Tekst inspirowany poprzednim wpisem oraz nostalgią przywołaną notką o podwójnych broniach.

Piąta edycja Dungeons & Dragons wrzuciła wszystkie tarcze do jednego worka. Bez względu na wielkość, kształt i materiał, z którego są wykonane, zapewniają zawsze premię +2 do KP.

 

Mechanika D&D 4e była niewiele bardziej różnorodna, ponieważ rozróżniała tylko lekką i ciężką tarczę (oddzielna biegłość). Używanie lekkiej tarczy zapewniało mniejszą premię do KP (+1), ale pozwalało nadal używać dłoni ręki, do której była przymocowana, natomiast ciężka tarcza zapewniała nieco większą premię (+2), ale wykluczała wykorzystanie dłoni ręki z tarczą.

 

Z kolei D&D 3e rozróżniało aż 4 rodzaje tarcz (nie licząc tarczy ze szpikulcami): puklerz, lekką tarczę, ciężką tarczę oraz pawęż. Co prawda materiał, z którego były wykonane nie wpływał na ich skuteczność (tj. premię do KP), ale rzutował na ich wartość i wagę (metalowe tarcze były cięższe i droższe). Należy również pamiętać o działaniu takich zaklęć jak wypaczenie drewna i rozgrzanie metalu oraz tym, że druid nie mógł korzystać z metalowych pancerzy.

W tej notce postaram się przysposobić je do realiów D&D 5e.

 

Puklerz (lekka)

Niewielka tarcza przyczepiana do przedramienia. Jest na tyle lekka, że można używać korzystając z niej broni półtoraręcznych (versatile) i mieć wolną rękę do wykonywania magicznych gestów (do zaklęć wymagających komponentu somatycznego) lub wyciągnięcia i przytrzymania jakiegoś niewielkiego przedmiotu (np. świętego symbolu). Zapewnia niewielką premię do KP lub pozwala parować ciosy w walce wręcz. Postać na początku walki określa, z której cechy broni będzie korzystać.

KP: +1

Parowanie (reakcja). Stworzenie, które widzi atakującego i używa puklerza może dodać premię +2 do KP przeciw jednemu atakowi wręcz, który trafiłby je.

 

Mała Tarcza (średnia)

Jest nieco większa i cięższa od puklerza, więc dłoni ręki, do której została przymocowana można tylko wykorzystać do wykonywania magicznych gestów (do zaklęć wymagających komponentu somatycznego). Zapewnia niewielką premię do KP i pozwala parować ciosy w walce wręcz.

KP: +1

Parowanie (reakcja). Stworzenie, które widzi atakującego i używa małej tarczy może dodać premię +2 do KP przeciw jednemu atakowi wręcz, który trafiłby je.

 

Duża tarcza (średnia)

Znaczenie większa i cięższa od puklerza i małej tarczy, dlatego nie można wykorzystywać jej nawet do wykonywania magicznych gestów i parowania ciosów, ale za to zapewnia większą premię do KP.

KP: +2

 

Pawęż (ciężka)

Z racji swoich gabarytów zapewnia dodatkową ochronę przed atakami dystansowymi bronią.

KP: +2

Osłona przed pociskami. Zapewnia dodatkową +2 premię do KP przeciw atakom dystansowym bronią.

 

Atuty

Mistrz puklerza (Zrę lub Sił 13)

Postać podczas używania puklerza lub małej tarczy dzięki temu atutowi uzyskuje następujące korzyści:

  • zwiększ o 1 swoją Siłę lub Zręczność, maksymalnie do 20,
  • premię +1 do rzutów obronnych na Siłę,
  • po sparowaniu ciosu możesz wykonać atak bronią i następnie przesunąć się 1,5 m (5 stóp; 1 pole),
  • możesz używając puklerza jednocześnie używać lekkiej (light) broni w tej samej ręce, ale wówczas nie możesz wybrać premii +1 do KP (automatycznie wybierasz Parowanie).

Mistrz pawęży (Sił lub Kon 13)

Postać podczas używania dużej tarczy lub pawęży, dzięki temu atutowi uzyskuje następujące korzyści:

  • zwiększ o 1 swoją Siłę lub Kondycję, maksymalnie do 20,
  • premię +1 do rzutów obronnych na Siłę,
  • możesz zapewnić premię +1 do KP jednemu towarzyszowi znajdującemu się na polu obok postaci,
  • możesz użyć akcji dodatkowej lub reakcji (jeśli atakujący przeciwnik spudłuje) do wykonania ataku tarczą zadającego 1k4 obrażeń obuchowych. Dodatkowo cel musi wykonać rzut obronny na Siłę o ST: 8 + premia z biegłości + premia z Siły lub Kondycji atakującego, albo zostanie powalony (prone). Dodatkowo jeśli postać posiada atut Mistrz Tarczy może odepchnąć przeciwnika o 1,5 m (5 stóp, 1 pole).

Zasady opcjonalne (domowe)

Tarcza nie wymaga osobnej biegłości, lecz w zależności od rodzaju, zdolność do posługiwania się nią jest uzyskiwana wraz z biegłością w określonym rodzaju pancerza:

  • puklerz − lekki pancerz,
  • mała tarcza i duża tarcza − średni pancerz,
  • pawęż − ciężki pancerz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co sądzisz o tej notce?