Pisanie notki o haladie przypomniało mi o tym, że w D&D 3/3.5e istniała kategoria broni podwójnych. Nie licząc drąga, były to bronie egzotyczne: straszny korbacz, miecz dwuostrzowy, gnomi młot z hakiem, orkowy podwójny topór oraz krasnoludzki urgrosh (toporo-włócznia lub jak kto woli włócznio-torpór). Postać walcząca nimi atakowała nim tak, jakby walczyła dwiema broniami, tj. z horrendalnymi karami do testu ataku wynikającymi z walki orężem jednoręcznym i lekkim, które można, a właściwie trzeba, było niwelować kolejnymi atutami. Można było również atakować nimi trzymając je tylko w jednej ręce, ale wówczas można było używać tylko ich jednego końca.
W D&D 4e walka dwiema broniami praktycznie zniknęła: postacie co do zasady dysponowały tylko jednym atakiem w swojej turze, a posługiwanie się dwiema broniami na raz nie miało większego sensu dla praktycznie wszystkich klas poza Łowcą. Możliwe, że z tego względu zabrakło dla nich miejsca w Podręczniku Gracza. Jednak mimo wszystko podwójne bronie pojawiły się w suplemencie Adventurer's Vault: Arms and Equipment for All Classes.
W D&D 5e podwójne bronie ponownie zniknęły ze zbrojowni Podręcznika Gracza. Pozostał po nich tylko atut Mistrz broni drzewcowej (Polearm Master) dedykowanym postaciom walczącym drągiem, glewią, halabardą lub włócznią, który pozwala na wykonanie dodatkowego ataku w ramach akcji dodatkowej (bonus action) drugim końcem broni zadającym 1k4 obrażeń obuchowych.
Natomiast w podręczniku settingowym wydanym w listopadzie 2019 r. Eberron: Rising from the Last War pojawił się dwuostrzowy sejmitar leśnych elfów z Valenaru. Niemniej wydaje mi się, że zasady korzystania z tego oręża (oraz atutu Reventant Blade) można z powodzeniem zastosować do "starych" podwójnych broni.
Wszystkie mają właściwość dwuręczny (two-handed) i wymagają dodatkowej biegłości w broni (w końcu atut Mistrz Oręża / Weapon Master może się na coś przydać!). Drąg pozostaje bronią prostą, ale wykupienie ww. atutu "odblokowuje" możliwość używania go jako broni podwójnej. Cena takiego oręża to podwojona suma jego "części składowych".
Drąg*
Obrażenia: 1k6/1k6 (obuchowe)
Cena: 2ss (bez zmian)
* postać trzymając drąg dwoma rękoma może wybrać czy chce użyć go jako broni półtoraręcznej (versatile), czy podwójnej.
Gnomi młot z hakiem
Obrażenia: 1k8/1k8 (obuchowe/kłute)
Cena: 40 sz
Krasnoludzki urgrosh
Obrażenia: 1k8/1k8 (sieczne/kłute)
Cena: 32 sz
Miecz dwuostrzowy
Obrażenia: 1k8/1k8 (sieczne)
Cena: 60 sz
Straszny kiścień
Obrażenia: 1k8/1k8 (obuchowe)
Cena: 40 sz
Podwójny orkowy topór
Obrażenia:1k8/1k8 (sieczne)
Dodatkowa właściwość: ciężka (heavy)
Cena: 40 sz
Specjalne:
Podwójny atak. Drugi koniec oręża jest traktowany jako broń lekka (light) i dzięki temu postać w swojej turze używając akcji dodatkowej (bonus action) może wykonać nią atak, tak jakby postać walczyła dwiema broniami i wykonywała atak bronią trzymaną w drugiej dłoni (a więc w przypadku trafienia drugim końcem broni nie dolicza premii z cechy do obrażeń).
Atut: Mistrz podwójnej broni
Wymagania: Siła i Zręczność 13 lub więcej
Z zabójczą precyzją władasz podwójnymi broniami, dlatego zyskujesz następujące korzyści:
- zwiększ o 1 Siłę lub Zręczność postaci, maksymalnie do 20,
- gdy postać dzierży oburącz podwójną broń otrzymuje premię +1 do Klasy Pancerza,
- podwójne bronie w rękach postaci zyskują właściwość finezyjne (finesse).
A jest szansa, że zrobisz konwersję przedmiotów z Księgi broni i ekwipunku?
OdpowiedzUsuńCzemu nie :) Muszę sobie przypomnieć co tam było.
UsuńA póki co może coś ciekawego dla siebie znajdziesz tutaj: https://przygody-dnd-5e.blogspot.com/2021/03/mistrzowie-oreza-i-zbroi.html
Pozdrawiam :)
Wystarczy przeczytac podrecznik i zinterpretowac zasady. Bierzesz dwie dowolne bronie jednoreczne działasz mechanicznie jak by byly to 2 oddzielne bronie ale narracyjnie opisujesz je jako jedna bron, do zrobienia tego postac musi miec feat:
OdpowiedzUsuńDual Wielder [PHB p165]
You master fighting with two weapons, gaining the following benefits:
You gain a +1 bonus to AC while you are wielding a separate melee weapon in each hand.
You can use two-weapon fighting even when the one-handed melee weapons you are wielding aren't light.
You can draw or stow two one-handed weapons when you would normally be able to draw or stow only one.
Zgadza sie w ten sposób mozna uzyskac bardzo podobny rezultat ;)
Usuń