niedziela, 10 lipca 2022

Tonfa

Pałka z poprzecznym uchwytem mierząca ok. 40-50 cm kojarzy się głównie z policyjnym środkiem przymusu bezpośredniego. Jednak zanim pojawiła się na wyposażeniu współczesnych jednostek mundurowych pełniła rolę chłopskiej broni improwizowanej na Okinawie (w związku z zakazem posiadania tradycyjnego oręża). Jej protoplastą był drewniany uchwyt mocowany w otworze kamienia młyńskiego do mielenia ziarna. W okinawskiej sztuce walki Kobudo używa się dwóch tonf, gdzie jedna służy do blokowania ciosów, a druga do wyprowadzania ataków.

Chociaż przedstawiona poniżej mechaniczna propozycja implementacji tonfy do D&D 5e oferuje niewielkie obrażenia, ale rekompensuje to premia do Klasy Pancerza (KP),a postać korzystająca z dwóch tonf może broniąc się równie efektywnie co postać wyposażona w broń jednoręczną i tarczę.

 Jeśli planujecie rozegranie krótkiej kampanii na niskich poziomach, ciekawym rozwiązaniem będzie stworzenie postaci Wojownika lub Łowcy używającego stylu walki dwiema broniami (Two-Weapon Fighting; pozwala doliczyć premię z cechy do obrażeń do ataku wykonywanego bronią dzierżoną w drugiej ręce) i posiadającego atutu Oburęczny (Dual Wielder; dzięki niemu postać uzyska dodatkową premię +1 do KP), który podczas walki w swojej turze będzie używał akcji do uników (dodge), dzięki czemu przeciwnicy będą mieć utrudnienie w testach ataków, ale w ramach akcji dodatkowej będzie mógł wyprowadzać cios. Taka konstrukcja postaci powinna sprawdzać się nieźle dopóki postać nie będzie uzyska wielokrotnego ataku, czyli na pierwszym i początku drugiego szczebla (tier) gry, tj. do 5. poziomu doświadczenia.

 

Tonfa

Biegłość: prosta (pałka), ale aby używać specjalnych właściwości tej broni postać potrzebuje dodatkowego przeszkolenia i wykupienia biegłości w tonfie atutem Mistrz oręża (Weapon Master)

Obrażenia: 1k4 (obuchowe)

Właściwości: finezyjna (finesse), lekka (light)

Cena: 5 sz

Specjalne:

Defensywna. Gdy stworzenie używa akcji do uniku, wówczas uzyskuje dodatkową premię +1 do KP (+2 jeśli korzysta z dwóch tonf jednocześnie).

Przymus. Stworzenie trafione krytycznie tonfą musi wykonać rzut obronny na Siłę o ST 8+premia z biegłości i Siły lub Zręczności atakującego (w zależności od tego, która premia została doliczona do trafienia przez atakującego) lub zostanie pochwycone (grappled) lub powalone (prone).

 

Tonfa kapitana straży Miasta Karawan (niespotykany)

Kapitan straży miejskiej Scornubel, Vernon Sarl otrzymał tę tonfę jako wyraz wdzięczności kupców z Kara-Tur za udaremnienie w pojedynkę zuchwałego napadu na karawanę z Dalekiego Wschodu.

Obrażenia: 1k6 (obuchowe)

Właściwości: finezyjna (finesse), lekka (light)

Magiczne:

Umagicznienie +1. Broń zapewnia premię + 1 do testów ataku i obrażeń, a także KP.

Obezwładnienie. Stworzenie trafione tą tonfą musi wykonać rzut obronny na Siłę o ST 8+premia z biegłości i Siły lub Zręczności atakującego (w zależności od tego, która premia została doliczona do testu trafienia przez atakującego) lub zostanie pochwycone (grappled) lub powalone (prone).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co sądzisz o tej notce?