poniedziałek, 27 stycznia 2025

Mistrzowskie bronie, pancerze i narzędzia 5e

Mistrzowskie przedmioty były jedną z ciekawszych mechanik w D&D 3.5e  to niemagiczne przedmioty, które dzięki kunsztownemu wykonaniu przez wysoko wykwalifikowanych rzemieślników, które mogły odwrócić losy potyczki, ponieważ zapewniały drobne premie do testów, szczególnie cenne dla początkujących poszukiwaczy przygód.

Co istotne broń, zbroja czy narzędzia, które zostały już stworzone nie można było uczynić mistrzowskimi, ponieważ przedmiot stawał się mistrzowskim na etapie produkcji.

Niestety później pomysł ten został porzucony przez kolejne edycje Dungeons & Dragons. Niemniej niewielkim nakładem pracy można je wskrzesić w bieżącej wersji Lochów i Smoków. Pomyślałem, że warto byłoby to zmienić.


Mistrzowskie bronie

Zgodnie z Podręcznikiem Gracza do D&D 3.5e mistrzowski oręż to lepiej wykonana wersja normalnej broni, która zapewniała premię +1 do testów ataku. Mistrzowskie wykonanie zwiększa o 300 sz cenę normalnej broni (lub o 6 sz jednego pocisku). Ponadto premia wynikającą z mistrzowskiego wykonania nie kumulowała się z premią zapewnianą przez umagicznienie oręża.

W istocie trzecioedycyjne mistrzowskie bronie można byłoby bez większych zgrzytów przenieść w takiej formie do D&D 5e. Niemniej w moim odczuciu lepiej sprawdziłaby się premia +1 do obrażeń, z uwagi na to, że piąta edycja jest bardzo oszczędna do zapewnianiu dodatkowych premii do testów ataku postaciom graczy. Niemniej obniżyłbym do +100 sz cenę mistrzowskiego oręża.


Mistrzowskie pancerze

W przypadku trzecioedycjnych zbroi i tarcz, podobnie jak w przypadku broni, mistrzowsko wykonany przedmiot działa analogicznie do swojej normalnej wersji, ale powodowana  przez niego kara do testów z pancerza maleje o 1. Mistrzowsko wykonana zbroja lub tarcza kosztowała o 150 sz więcej niż jej normalna wersja.

Przeniesienie trzecioedycyjnej mechaniki mistrzowskich pancerzy jest już znacznie bardziej problematyczne, z uwagi na to, że kary do testów ze zbroi zostały zastąpione utrudnieniem do testów Skradania się w przypadku określonych rodzajów pancerzy. Funkcjonują z natomiast limity maksymalnej premii ze Zręczności i dodatkowo w przypadku ciężkich pancerzy pojawiły się wymogi dotyczące minimalnej Siły, aby można było efektywnie z nich korzystać.

W związku z powyższym rozsądną opcją stanowi zapewnienie dodatkowej premii +1 do rzutów obronnych postaciom posiadającym biegłość w określonym pancerzu:

  • Lekkie i Tarcze – do Zręczności (nie kumuluje z premią wynikającą z atutu Shield Master / Mistrz Tarczy),
  • Średnie i Ciężkie – do Kondycji.

Alternatywnie w przypadku Lekkich i Średnich pancerzy powodujących utrudnienie w testach Skradania się mistrzostwo polegałoby na zignorowaniu owego utrudnienia, a w przypadku Ciężkich – obniżenie o 2 punkty wartości minimalnej Siły potrzebnej do efektywnego posługiwania się nimi.

Natomiast koszt mistrzowskiego pancerza w wysokości +200 sz do bazowej ceny przedmiotu wydaje mi się uczciwą propozycją.


Narzędzia mistrzowskie

Podręcznik Gracza do D&D 3.5e wskazuje, że to doskonale wykonane narzędzia idealnie nadające się do pracy. Zapewniają premię z okoliczności +2 do związanej z nimi umiejętności. Cena 50 sz.

W tym przypadku przeniesienie starych rozwiązań do aktualnych realiów jest rozsądnym układem, ale zmniejszyłbym premię do +1 i zastrzegł, że postać może skorzystać z takiej premii o ile posiada biegłość w narzędziach określonego typu lub umiejętności, którą mają one wspierać.


Zasada opcjonalna. Tylko Mistrzowskie przedmioty można wykorzystać do tworzenia magicznych rzeczy.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co sądzisz o tej notce?